donderdag 26 augustus 2010

Boterham!

Brood gebakken!
Mooi gelukt en prima van smaak!
Ben er beduusd van.
Er is op internet onvoorstelbaar veel informatie te vinden over brood bakken, net zoveel als over breien. Ik heb me de afgelopen dagen dan ook suf gelezen, maar vandaag moest het IRL van komen.
Ingredienten:

  • 300 gr tarwemeel (Ekoland, 85%)
  • 200 gr volkoren tarwemeel (Ekoland, 95%)
  • 320 ml lauw water
  • een zakje Bruggeman instant gist (11 gr)
  • theelepeltje zout (EM-X zout)
  • theelepel honing
  • vol theelepeltje boter
  • handje gebroken lijnzaad en handje ongepeld sesamzaad (ook allebei van Ekoland).

Ik heb de honing en de gist opgelost in de helft van het water en dat in een kuiltje in het meel+zout gegoten. Met de hand erdoorheen gewerkt. Rest van het water toegevoegd. Minuut of 10 gekneed. Klein uurtje laten rijzen (het was meer dan verdubbeld).
Nog heel even gekneed en intussen lijnzaad en sesam toegevoegd. In tweeen gedeeld en twee dikke rolletjes gevormd en die in de 500 grs ge-oliede bakblikjes gedaan. Nog ruim een half uur laten rijzen, intussen over voorverwarmd op hoogste stand (dat zou 250 graden moeten zijn, maar was in de praktijk maar 180), met een pasteibakje water erin (ze zeggen dat de korst beter wordt als er wat stoom in de oven zit; de korst is in elk geval voortreffelijk knapperig geworden). Na een kwartiertje toch de oven wat lager gedraaid, ze werden wel erg donkerbruin. Na ongeveer 35 minuten uit de oven.
NB voor de volgende keer: er kan misschien iets meer zout in. En even de bovenkant insnijden, één van de twee broodjes had een scheurtje bovenin het kruim.

Nadat ik er flink van geproefd had (het was ècht lekker!) heb ik 't net zo behandeld als brood van de bakker: ingevroren in zakjes van vier boterhammen. Ik ben reuze benieuwd hoe het morgen uit de vriezer smaakt.
En nu snel aan de gang met een starter, want je bent natuurlijk pas echt stoer als je brood maakt van je eigen levain. Ik had twee jaar geleden al 's een starter gemaakt, dus ik weet hoe dat moet.

Geen opmerkingen: