vrijdag 14 december 2012

Week 50

Zondag. Weeromslag. In één nacht van Noorse kerstkaart naar Hollandse kwakkel: wind, regen, koud, en alle sneeuw weer verdwenen. Het plan om naar Bussloo te gaan met FT snel laten varen, in plaats daarvan een rap rondje Bronsbergen met C. Brrr. Overigens hebben we allebei de indruk dat Jess beter is gaan bewegen na haar osteopatische behandeling. Je kunt niet precies aangeven waarom, maar de indruk is onmiskenbaar. Het lijkt ook of ze haar staart wat hoger draagt.
's Middags nog veel meer regen, wat een water! Gelukkig vriest het niet, maar dat komt er wel weer aan, natuurlijk.
Mijlpaal in mijn breivaardigheid: eindelijk de mattress stitch onder de knie! Als je eenmaal snapt hoe het werkt blijkt dat het inderdaad een mooiere (en dunnere) naad oplevert dan het met de hand nadoen van de linker, zoals ik tot nu toe altijd deed. Ziet er echt super uit. Omdat je "aan de goede kant" werkt, kun je veel beter zien wat je doet. Begonnen om ook op deze manier de mouwen in te zetten - iets lastiger, omdat je hier en daar steken aan toeren moet matrassen, maar so far so good.

Maandag. Kapper Cas had zich verslapen en bovendien moest hij naar zangles, dus we hebben de afspraak verzet naar volgende week - kon ik lekker aan mijn trui doorwerken!
Omdat ik zo vaak even snel een foto ergens van wil maken, en omdat het in deze tijd van het jaar lastig is om daar een voldoende verlicht plekje voor te vinden, een hoop gegoogled over productfotografie: daar blijkt inmiddels een hele markt voor hobbyisten in te bestaan, bedoeld voor mensen met een webwinkeltje. Je kunt op allerlei manieren zelf een lichttent maken, maar er zijn ook mooie kant en klare setjes (lichttent en twee studiolampen) te koop in allerlei prijsklassen (vanaf zo'n 150 euro, tot duizenden voor de echte profi sets). Je hebt in elk geval full spectrum oftewel daglichtlampen nodig voor een mooie resultaat. Eh... ik heb al jaren een daglichtlamp! Wat geëxperimenteerd boven voor het raam, aan de ene kant zonlicht, aan de andere kant de daglichtlamp, en mooi glad gestreken servetten als background (en reflectie-oppervlak). Blijft prutsen met de schaduwen... (Het bakje had ik afgelopen zaterdag van FT gekregen).

Dinsdag. Zo. De By The Book trui is af. Ben er content mee, het is echt een lekkere grote, warme trui geworden. Ben er ook achter dat ik zomen met mattress stitch leuk vind om te doen, dus dat geeft hoop voor de afwerking van toekomstige truien :). Heb al een idee voor een volgende: fair isle met de LK150 is gepriegel (naaldselectie moet met de hand, en er is een aparte pass nodig voor iedere kleur), maar een "luizen" trui zou redelijk vlot moeten kunnen... In donkergroene shetland met lichtgroene luizen - maar eerst de Trui 101 maar 's afmaken.
Het was de bedoeling dat C en ik om en om bij elkaar zouden eten en klussen, maar op de één of andere manier zaten we vanavond alweer in Zutphen. Heerlijk gegeten (broccoli met knoflook, pepertje, cashewnoten en een beetje soy sauce) en daarna begonnen met de kerstboom optuigen. C had op Marktplaats een enorme, complete set ballen en ornamenten in goud en brons gescored. Ziet er prachtig uit!

Woensdag. Als mijn moeder nog geleefd had, zou ze vandaag 91 zijn geworden... Ter gelegenheid daarvan een mailtje uit Africa van HvH, met foto's. Het is ook daar zo'n 30 graden warmer dan hier, maar zo te zien slaan ze zich er kranig doorheen :).
Gisterenavond al die "de week" blogposten toch maar 's gepubliceerd, al ben ik er nog niet helemaal uit of dit een vorm is om mee door te gaan. Het komt er nu helemaal niet meer van om dedicated posten te maken, en da's eigenlijk jammer. We zullen zien.
Mijn glazenwasser was zo vriendelijk om (gratis en voor niets) de verstopping bovenaan de regenpijp weg te halen, zodat dat eindeloze gedrup afgelopen is (voor zolang als het duurt). Hij moest ervoor met een trapje op de bijkeuken van de buurman gaan staan, want mijn goot is zo goed als onbereikbaar door de terrasoverkapping. De goot langs het hele blok moet eigenlijk schoongemaakt worden, zei hij. Volgens mij heeft de Woningbouwstichting dat vorig jaar gedaan, hopelijk komen ze daar dit jaar ook nog voor langs.
JD is geslaagd voor het financiële admin deel van zijn opleiding, hartstikke goed! C is blijven eten, gezellig.

Donderdag. De rest van de kuubkratten leeggemaakt en het hout netjes weggestapeld. C is nog even snel naar de winkels geraced om voor mij een Super Kitsch Kerstboom te regelen, maar is helaas nog niet geslaagd. Hopelijk morgen!

Vrijdag. Het was rustig op de bus.
De fuxen? Die staan weer lekker buiten :). Da's dan weer een voordeel als ze nog in de keuken staan: als het weerbericht aangeeft dat het de komende nachten boven de 4 graden blijft, staan ze zó weer buiten. Stuk makkelijker water geven, trouwens, want het maakt niet uit als er water door de pot heen lekt.


Geen opmerkingen: