zaterdag 3 november 2012

Week 44

Zondag. Het heeft vannacht in Twente wel zes graden gevroren, hier minder (en op mijn terras nog helemaal niet), maar vervolgens werd het echt een stralende dag. 's Morgens nog frisjes, maar 's middags heerlijk - koffie in de zon, op Bussloo :).
En: Wintertijd!!! Yes! Wat een verademing. Eigenlijk was ik de afgelopen weken al geleidelijk naar gewone tijd toegeschoven, dus vanaf nu sta ik op tijd op en ga ik op tijd naar bed zonder ook maar iets te veranderen, heerlijk. Al gaat die vlieger niet helemaal op - het mooiste zou zijn om voortaan ook om negen uur met de honden te gaan wandelen, maar dat gooit mijn social life in de war. De kip wil rond de schemering op stok, dus die moet een uur eerder haar laatste voer krijgen. En het journaal wordt voor mijn gevoel nu een uur te laat uitgezonden, maar dat zal wel wennen.
Wat de H2O2 oordruppels tegen verkoudheid betreft: dat werkt! Gisterenavond nog een niesbui gehad, maar prima geslapen zonder verstopte neus en vandaag ook nergens meer last van. Wonderbaarlijk. Heb de behandeling vanavond nog maar een keer herhaald voor de zekerheid.

Maandag. 's Morgens naar Kapper Cas. Heerlijk, zo'n privé kapper en dan ook nog koffie met zelfgebakken (althans door PL) chocoladecake.
Ik ben ooit 's benaderd door iemand van het Veluws Bureau voor Toerisme of ze een foto van mij (gevonden op Flickr) mocht gebruiken. Prima. Vandaag kreeg ik een mailtje of ik in de verschillende seizoenen foto's zou willen maken van een vakantiepark op de Veluwe! Lijkt me erg leuk om te doen. Volgende week hebben we ter plekke een afspraak...

Dinsdag. 's Avonds gegeten bij GT, ter gelegenheid van haar verjaardag. Heerlijk eten (o.a. een römertopfschotel) en hartstikke gezellige, zo met vier dames.

Woensdag. Best een mooie herfstdag, 's middags lekker zonder jas buiten nuttig bezig geweest: fuchsia's en de andere vorstgevoelige planten winterklaar gemaakt. Althans: gesnoeid en in kleine plastic potten gezet. Opslag in mijn oude vriezer in de garage is nu twee keer min of meer misgegaan, dus dit jaar ben ik van plan om de planten als het echt koud wordt boven in de kleine kamer te zetten. Met de verwarming uit. Zolang er nog geen serieuze nachtvorst is staan ze nog op het terras. Fuxen snoeien voor winterberging is een tamelijk wreed werkje, ze stonden nog zo prachtig te bloeien!

Donderdag. Vanmorgen nog redelijk droog gehouden, maar vanmiddag zo nu en dan plensbuien. Goed voor de graszoden, dat dan weer wel.
Mijn S95 cameraatje heeft los in de zak van mijn ranzige hondenjasje gezeten en heeft daarbij akelig veel zand en stof opgepikt. Bij het aanzetten knarst hij, en het lamelletje voor de lens wil niet meer van harte opengaan. Ik heb 'm naar Van Galen gebracht, ben benieuwd of hij een oplossing voor kan stellen...

Vrijdag. Verrek, een bonte specht op de pindasilo, vlak bij het huis! Raar gezicht, als je opkijkt en je ziet zo'n knalrood vogelbuikje. Natuurlijk weg op het moment dat ik mijn camera in de aanslag had, maar ik krijg 'm nog wel :). Na een zomer met uitsluitend mussen (zo leek het in elk geval), zijn alle kleurige vogeltjes nu weer terug aan het komen: kool- en pimpelmezen, glanskopjes, de boomklever, vinken, een enkele groenling. Leuk. De biotexmerel is er trouwens ook nog steeds, ook die zie je in de zomer zelden, maar nu scharrelt hij weer door de tuin.
's Middags weer op de bus, het was druk. Druk op de weg, druk in het vakantiepark, veel passagiers. Ook Floortje was er weer. Floortje is een golden retriever uit Den Haag die twee keer per jaar twee weken op het vakantiepark doorbrengt en van daaruit allerlei uitjes onderneemt. Met de buurtbus. En met haar baasje, die nogal spraakzaam is. Genoeg te kleppen, vandaag, want één van de vaste passagiers barstte in de bus in tranen uit... Het baasje van Floor had in no time het hele verhaal tevoorschijn.
Dat er veel passagiers zijn werd trouwens bevestigd door het maandoverzicht: de 503 heeft voor het eerst meer dan duizend passagiers vervoerd in één maand.
's Avonds naar De Meander voor champage: dankzij schenkingen en obligatieleningen van klanten en vrienden is er (door de daartoe opgerichte stichting Het Anker) ruim voldoende geld opgehaald om het huis en de grond aan te kopen! Heel bijzonder!

Zaterdag. Begonnen met een rondje Bronsbergen met C.
De S95 opgehaald, Van Galen had 'm zelf schoongeblazen en hij doet 't weer naar behoren, gelukkig. Degelijk klein hoesje bij aanschaft. Totale kosten acht euro, en natuurlijk weer een hele tijd staan kleppen.
Lekker een heel stapeltje nieuwe boeken op tafel. Ik had naar aanleiding van een radio-interview het Logboek van Harry Mulisch aangeschaft, een dagboek dat hij in 1990 en 1991 heeft bijgehouden tijdens het schrijven van de Ontdekking van de Hemel. Heb er alleen nog maar in gebladerd, maar het lijkt me machtig interessant. Toch wil ik eerst de OvdH (zoals hij het zelf ook noemt) lezen, dus op het ogenblik heeft GT het Logboek, terwijl ik haar OvdH heb... Van C het tweede boek van Amber Albarda te leen (ik heb het eerste boek, en dat is C nu aan het lezen). Amber schrijft over gezond eten en doet dat op een hele onderhoudende manier. En: helemaal in mijn straatje. De eerste foodschrijver die letterlijk zegt Melk Is Voor Kalveren, geweldig, dat roep ik al veertig jaar :). Als ik boeken koop zit er altijd een chicklitje bij, dit keer een mooie Cathy Kelly.



Geen opmerkingen: