donderdag 11 november 2010

Morsdood

Afgelopen zondag heb ik nog een prima brood gebakken met mijn startertje. Daarna zoals gebruikelijk de starter weer gevoerd en weggezet. De volgende morgen was hij dead as a doornail. Geen enkel bubbeltje en een lucht die nog het meest aan zoetige bedorven yoghurt deed denken. Bah.
Aanvankelijk begreep ik er niets van, er was helemaal niets gewijzigd aan mijn "starter onderhoud routine". Pas na een tijdje viel het kwartje: ik had een nieuwe zak meel opengemaakt. Toen ik vervolgens nog 's goed naar het etiket keek, kwam ik erachter dat ik (per ongeluk) een zak niet-biologisch molenmeel had meegenomen.
Ik heb nog een paar dagen geprobeerd om 'm met regelmatige toevoeging van (biologisch-dynamisch!) meel weer aan de praat te krijgen, tevergeefs.
Hij is naar de composthoop, en ik kan weer van voren af aan beginnen.
Het is wel raar - er zijn zat mensen die met niet-biologisch meel een zuurdesemstarter onderhouden. Toch is het meel de enige variabele die is veranderd, dus het kan bijna niet anders dan dat het aan het meel ligt.
Ik ben heel erg not amused.

ETA twee weken later: wacht even. Wat ook veranderd is, is de buitentemperatuur, en daarmee natuurlijk ook de temperatuur in huis, zeker als je je bakje met starter vlakbij de keukendeur bewaart... Misschien had dat er ook mee te maken. Mijn volgende starter kwam pas op gang nadat hij van de keuken naar de kamer verhuisd was.

Geen opmerkingen: