dinsdag 1 juni 2010

Wonderdoekje

Al járen geleden verkocht Walra (ja, ik ben van die generatie) zogenaamde "wonderdoekjes". Ik had er een paar en ze werkten uitstekend, maar er was eigenlijk weinig over bekend. Inmiddels is er ongelooflijk veel informatie over zulke microvezeldoekjes, en ze zijn vooral zo interessant omdat ze prima schoonmaken met alleen water, dus zonder schoonmaakmiddelen. Op de Belgische Milieukoopwijzer staat een goeie uitleg, en er is onderzoek dat uitwijst dat ze bijvoorbeeld in ziekenhuizen beter schoonmaken dan de traditionele doek-met-een-sopje.
De vezeltjes in zo'n doekje zijn zó dun, dat er tussen de vezels een soort vuilzuigende werking ontstaat. Terwijl ze niet krassen, je kunt ze zelfs rustig op de lak van je auto gebruiken.
Vooral voor het schoonmaken van gladde oppervlaktes werken ze fantastisch, je kunt er bijvoorbeeld je ramen mee schoonmaken zonder spons of zeem.
Ik ben er dol op! Eigenlijk gebruik ik niets anders meer in huis. De combinatie met EM is helemaal onverslaanbaar :). Even sprietsen, vochtig doekje erover, brandschoon!
Het is wel zo dat het ene microvezeldoekje het andere niet is. Ze zijn bij de huishoudwinkels te koop voor weinig, maar de kwaliteit is dan duidelijk minder dan van de betere merken.
Ik koop ze online bij de Microvezelshop - daar hebben ze verschillende soorten doekjes, waaronder de glasdoek waarmee je niet alleen perfect glazen kunt poleren, maar ook heerlijk ramen lappen. En er is een "diamond" versie, die ook kan schrobben, door het verharde polyester dat tussen de microvezels in zit.

Geen opmerkingen: