dinsdag 25 mei 2010

Sprriets

Ik vertel vaak aan mensen dat ik alle reguliere schoonmaakmiddelen het huis uit heb, en dat ik vrijwel alleen nog EM gebruik. Meestal wordt dat alleen maar beleefd aangehoord, maar soms heeft iemand echt belangstelling - zoals K, die niet alleen doorvroeg, maar ook mailde dat ze van plan was om Wipe & Clean of Microferm aan te schaffen! Leuk!
Ze had nog een paar vragen, die ik maar hier wilde beantwoorden, dan is het makkelijk terug te vinden. Als leden van de EM Vereniging dit lezen en suggesties of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag!

De eerste vraag was wat je het beste kan kiezen: Wipe&Clean of Microferm?
Ik zou zeggen: Wipe & Clean, omdat het niet bruin is, zoals Microferm. De werking is, voor zover ik kan nagaan, precies hetzelfde.

Vervolgens vroeg ze zich af of 100 liter water, waar je één liter Wipe & Clean mee moet verdunnen, niet erg veel water was. Ja, da's een hoop water, maar je hebt het ook niet allemaal tegelijk nodig :). Bovendien is de verdunning geen rocket science. Ik werk zelf met het Borrelglaasje als maatbeker: een borrelglaasje in mijn sproeiertje, anderhalf borrelglaasje in een halve emmer voor het ramen lappen, een klein borrelglaasje in het wasverzachterbakje, etc.

Het sproeiertje is trouwens mijn meest gebruikte EM attribuut: ik loop voortdurend te sprietsen! Ik sproei even in de afwasser als ik 'm voorlopig nog niet aan zet, sproei op mijn brilleglazen en mijn laptopscherm, sproei rond de branders van het fornuis (nachtje laten zitten, 's morgens aflappen), sproei heel kort over alles bij het afstoffen, sproei als ik ergens iets ruik (hondenmand, afvalemmer), sproei even op het raam als daar een vlek op zit (waar de hond met z'n neus tegen het raam heeft gestaan) etc. etc. Ik loop zelfs 's avonds even gewoon rond te sproeien in de kamer als er gerookt is.

Daarnaast gebruik ik het natuurlijk in plaats van een sopje. Overal voor.

Geen opmerkingen: