vrijdag 4 september 2009

Binaural beats

Inmiddels (na deze post) ben ik erachter dat binaural beats inderdaad door allerlei ervaren mediteerders worden aanbevolen als een fantastisch hulpmiddel - iemand schrijft zelfs dat ze nu begrijpt waarom mensen de rest van hun leven in lotushouding op een berg gaan zitten mediteren, als je eenmaal weet hoe je echte diepe meditatiestaat bereikt.
Maar de beats kunnen nog veel meer effecten hebben, afhankelijk van de beat-frequentie: focus, gezondheid, euforie, ontspanning, lekker inslapen, en nog veel meer. Machtig interessant!
De volgende vraag is dan natuurlijk waar je je beats moet aanschaffen - embarras du choix. Het barst ervan. Gratis te downloaden of duur aan te schaffen op CD, en alle varianten er tussenin. Dat maakt het heel lastig om te kiezen, want er schijnt ook nogal wat kwaliteitsverschil te zijn. Je kunt ze trouwens ook vrij makkelijk zelf maken, begrijp ik, daar is open source software voor.
Telkens als ik denk dat ik een geschikte leverancier heb gevonden, kom ik weer een andere tegen die nog beter lijkt.
Ik heb een CD besteld bij Binaural Beats. Mooie site met duidelijke uitleg en exacte opgave van de frequenties die ze gebruiken.
Ook een aantal gedownload van My Mindshift. Vrij simpel en niet duur, maar de bijbehorende blog is al lange tijd niet ge-update. Wel een hoop sales-techniek eromheen, de auteur, Paul Kleinmeulman, is inmiddels ook subliminals aan het maken die hij graag aan de man wil brengen. Je kunt kiezen of je een track met of zonder white noise wilt hebben. Nadeel is dat de tracks allemaal een uur lang zijn.
Vandaag vond ik de site van Unexplainable Store, de mooiste tot nu toe, ook met een hoop uitleg. Ga ik ook proberen. De meditatie tracks zijn er met steeds diepere frequenties, en duren net als bij TM 20 minuten.
Ik vond ook nog een Nederlandse site, Hemi Medi, van hypnotherapeut Wim Kijne. De CD's zijn vooral gericht op ondersteuning bij inslapen en meditatie, en met veel aandacht voor de white noise die het geluid van de beats moet maskeren (kabbelende beekjes en fluitende vogels, klinkt heel aantrekkelijk). Ook dit is een site die al vrij lang niet ge-update is, hoewel de auteur nog wel actief is, hij heeft net een nieuw boek geschreven. De korte demo tracks op de site zijn een genot om naar te luisteren, waarschijnlijk zelfs zonder beats.

Al deze sites hebben imposante lijsten met testimonials, maar ja, een bladzij met testimonials kan ik zelf ook schrijven...
Een punt van aandacht is dat wanneer je de tracks van CD zou omzetten naar MP3, de beats verloren kunnen gaan, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent.
Het is tijd voor een MP3 spelertje (tsk. weer een gadget).

1 opmerking:

Tim zei

Binaural beats helpen vooral om sneller dieper te kunnen mediteren. Ik denk dat niemand precies weet hoe het exact werkt. Maar we moeten wel eerlijk in blijven en zeggen dat het een hulpmiddel is en geen wondermiddel. Ik verkoop binaural beats dus maar ik verkoop wel geen onzin. Mij ga je niet horen vertellen dat je zonder enige concetratie vermogen uit je lichaam gaat treden.

Om te mediteren heb je nog altijd inspanning van jezelf nodig anders is het nutteloos maar binaural beats kunnen je wel helpen dieper te mediteren. Ik denk dat het geluid je help bij de concentratie