dinsdag 19 november 2013

Quijote

Windmolens. Het blijft een lastig discussie - prachtige schone energie, en langs het IJsselmeer bij Urk zien ze er schitterend uit, maar niemand wil er eentje in z'n achtertuin... Toch moet die discussie ook hier in het dorp gevoerd worden en als EBEM zijn we daar nauw bij betrokken.

De Provincie wil een aantal plekken aanwijzen waar ze geplaatst moeten worden, en EBEM moet helpen bij het creëren van draagvlak onder de bevolking.
Het is mij overigens nog niet duidelijk waarom die dingen zo achterlijk groot moeten zijn. Ik snap wel dat daar de een of andere optimaal-rendement-formule aan ten grondslag ligt, maar je kunt toch beter drie kleintjes plaatsen dan helemáál geen, omdat zo'n enorm ding niet door de bevolking geaccepteerd wordt?
Ik vind ze op zich niet lelijk, maar ze maken lawaai en veroorzaken slagschaduwen, dus er moet in elk geval een minimale afstand van de dichtstbijzijnde bewoners aangehouden worden. Alleen: hoeveel dan? Om die afstand enigszins zichtbaar te maken heb ik me verdiept in de Google Maps API en uiteindelijk zelf een scriptje gemaakt dat de invloedsstraal van een molen op de kaart zichtbaar maakt. Dat was superleuk om te doen, en reuze bevredigend toen het eenmaal gelukt was.
Hieronder een kaartje met drie molens op (nog niet helemaal nauwkeurig bepaalde) mogelijke locaties, met een invloedsstraal van 1500 meter. 1500 is misschien nog ruim bemeten, maar je moet ergens beginnen :).



Geen opmerkingen: