zaterdag 16 november 2013

Elements

Na een aantal jaren werken met Photoshop 7, heb ik (ik denk eind 2008, ofzo?) een exemplaar van CS4 van HvHE *kuch* geleend.
Waanzinnige software. Lastig te leren, maar met onvoorstelbaar veel mogelijkheden. Maar ja, ook software veroudert. De raw bestanden van mijn S95 kon CS4 al niet lezen (gelukkig was daar nog een prima conversietooltje voor te krijgen), en de raw bestanden van mijn nieuwe camera al helemaal niet.
Tsja.
Nu voelde ik me toch al een beetje ongemakkelijk met illegale software, dus toch nog maar weer 's gaan lezen over Elements, de betaalbare versie van Photoshop. Zoals waarschijnlijk de meeste full photoshop users had ik het idee dat Elements een kinderachtig simpel programmaatje voor amateurs was.
Niets is minder waar! Elements blijkt alles te kunnen wat ik ooit in CS4 gedaan heb, and then some! Lagen, maskers, blending modes, refine edge, het blijkt zelfs dat je sommige CS6-tutorials-voor-gevorderden één op één kunt volgen in Elements. Helaas geen vector pentool, maar goed, je kunt niet alles hebben. Verder is het minstens zo ingewikkeld en lastig om onder de knie te krijgen als z'n grote broer. Gelukkig staat het internet bol van de tutorials, dus ik lees en oefen me een ongeluk, hartstikke leuk.
Elements 12 heeft natuurlijk ook de laatste versie van ACR (Adobe Camera Raw), dus de bestanden van de 60D worden moeiteloos geladen (net als die van de S95, trouwens).
(Op de foto: Cadi. Gemaakt tijdens een middagje "spelen met de camera" met HvHE).

Geen opmerkingen: