vrijdag 8 februari 2013

Stoom


Het is al zo'n vijftien jaar geleden dat ik voor het eerst een stoomcleaner heb aangeschaft, omdat een stoomcleaner alle hittebestendige oppervlakken perfect schoonmaakt, zonder gebruik van schoonmaakmiddelen. Het was een Singer, en hij kostte een vermogen. Het was dan ook een subliem apparaat, want hij doet het nog steeds perfect, tot de dag van vandaag. Maar hij heeft ook een aantal nadelen: een opwarmtijd van bijna twintig minuten bijvoorbeeld, terwijl je, zeker in zo'n klein huisje als dit, in tien minuten beneden klaar bent. Verder is hij log, lomp en niet te tillen, en de accessoires zijn stug en moeilijk te bevestigen. Drie keer de trap op en neer om 'm met al z'n paraphernalia naar boven te slepen. Afgezien van een klein "ready" lampje zie je er niets aan, ook niet hoeveel water er nog in zit. Hij bouwt tegen de 5 bar druk op, en eerlijk gezegd heb ik dat altijd een beetje angstaanjagend gevonden... Kortom: superieur apparaat, maar toch haal ik 'm veel te weinig tevoorschijn.
Van de week was ik bij HvHE, die min of meer in een opwelling een Shark steam mop had aangeschaft.
Ooohh! De voordelen van een steamcleaner zonder de nadelen! Opgewarmd binnen een minuut, met één vinger te tillen, en te gebruiken in combi met microvezel dat gewoon met velcro vastzit!
Ik heb 'm een middagje geleend en prompt dezelfde avond zelf eentje besteld.
Heerlijk, wat een super apparaat!

Geen opmerkingen: