woensdag 15 augustus 2012

Potleed

Een tijdje geleden begon mijn WC pot een randje te vertonen. Dat zou je verwachten bij een pot die heel oud is, of die weinig gebruikt wordt, maar deze is nog maar een jaar of drie en hij wordt vrijwel dagelijks schoongemaakt.
Je denkt dat het toch een kalkaanslagje is (wat zou het anders moeten zijn?), dus ik ben begonnen met wat harder boenen. Hielp niet. Een nachtje weken met azijn. Hielp niet. Het had ook niet de kleur van kalkaanslag, trouwens, het randje was meer grijs dan bruinig.
Uiteindelijk mijn last resort voor dit soort problemen erbij gepakt: Brillo. Tot mijn stomme verbazing verkleurde vervolgens het hele midden van de pot naar parelgrijs. In een keurig zuiver ovaaltje. En er bleek ook een naadje voelbaar tussen dat ovaaltje en de rest van de pot. Bizar! Naden in de WC pot is toch wel het laatste dat je wilt.
Nog raarder was het het in de loop van een paar dagen weer wit werd. Behalve het randje, natuurlijk.
Huisbaas gebeld. Ik had eigenlijk verwacht dat ik een uitleg zou krijgen over moderne WC potten die in het midden een apart rondje van één of ander interessant materiaal hebben, maar nee. De opzichter kwam kijken. Hij had zoiets ook nog nooit gezien, maar...
"Kalkaanslag", zei hij.
"Nietes"
"Welles"
Tsk.
Opnieuw de Brillo erbij, en het ovaaltje kleurde weer mooi parelgrijs. "Toch kalkaanslag", probeerde hij nog, maar met een stuk minder overtuiging. Hij heeft er een foto van gemaakt, en voordat hij contact opneemt met de leverancier gaat hij de aannemer langssturen om de proberen het schoon te maken. Sneu, heb je geleerd voor timmerman, kun je een WC gaan staan schrobben...
Maar goed. We wachten af.

ETA. Goh. De aannemer kwam vrijdagochtend kijken en kwam aan het eind van de dag terug met een schoonmaakmmiddel en een sponsje waarmee hij de hele pot weer wit kreeg! Behalve het randje, dan, want dat is nog steeds zichtbaar (al moet ik er mijn leesbril voor opzetten). Helaas wist hij niet te vertellen wat het voor wondermiddel was, hij had maar een klein spuitflesje meegekregen. Het ruikt een beetje naar zeep, en bruist een beetje bij gebruik, maar inademen wordt ten sterkste afgeraden. Het is in elk geval zo ongezond dat hij van z'n baas niet een flesje bij mij achter mocht laten, zoals hij aanvankelijk van plan was. *Nieuwsgierig*.
We kwamen wel tot de conclusie dat op z'n minst het glazuur in het ovaaltje poreus is, dat kon je zelfs horen aan het geluid van het sponsje.

Geen opmerkingen: