donderdag 23 februari 2012

Kist, geen kast

Op een ochtend eind januari kwam ik er 's morgens tot mijn schrik achter dat allebei mijn vrieskastjes het niet meer deden. Er hing een sterke kortsluitingbrandlucht in de schuur en de stop in de meterkast was doorgeslagen... Met hulp van HvH ontdekt dat de onderste vrieskast kapot was, het kastje dat ik kort geleden via MP had aangeschaft werkte nog goed. Gelukkig zaten ze geen van beide erg vol, dus ik heb gauw de inhoud van de onderste in de bovenste gepropt (dat ging net).
Vervolgens Expert erbij gehaald. Bleek dat het regelhokje echt in brand had gestaan en dat dat kwam door vocht. Er stond water onder de bovenplaat en dat kwam, aldus Expert, omdat er een kast bovenop gestaan had. Daar kunnen ze niet tegen. En repareren was niet mogelijk, er zou een nieuwe printplaat in moeten, maar de plek waar die zou moeten zitten was door brand vernield. Tsk. Dit was een vrieskast die ik nieuw gekocht had toen ik hier kwam wonen.
Intussen was er weer een halve achterbout onderweg...
Lang verhaal kort: nieuwe vriezer. Een oerdegelijke kist, met extreem laag energieverbruik.
Na een dagje wennen aan z'n nieuwe plek via bedrijfstemperatuur (-18) naar "superfrost" temperatuur, en klaar om gevuld te worden. Heerlijk, zoveel ruimte en veel overzichtelijker dan een kastje, dat dan weer wel.

Geen opmerkingen: