zaterdag 26 maart 2011

Houtleed

Het staat er toch echt: vochtpercentage circa 10%. En daar was de prijs ook naar.
Echter...

Geen wonder dat het ligt te sissen in de kachel.

Als je de hele winter lekker je kacheltje wilt stoken, moet je eigenlijk een jaar of drie vooruit plannen. Hout is immers het goedkoopst als het net gezaagd is, maar dan moet het nog twee, liever nog drie, jaar liggen om te drogen. Je moet ook zo'n beetje weten hoeveel je per winter verstookt. Ik heb dat nog niet echt onder controle, en medio januari was ik door mijn droge hout heen. Heel vervelend, want midden in de winter is het vrijwel onmogelijk om aan droog hout te komen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om dan maar gedroogd hout te bestellen: twee halve pallets bij Houtned. Duur (170 euro voor een halve pallet van net geen hele kuub, thuisbezorgd), maar met een vochtpercentage van ca. 10% zou het fantastisch moeten branden.
Het werd snel en keurig afgeleverd, mooie kleine blokjes en strak gestapeld in de pallet - maar het stoken viel een beetje tegen, ik had verwacht dat het beter zou branden. Na een week of wat kwam ik langzamerhand halverwege de pallet en toen begon het ècht tegen te vallen, het was nauwelijks aan te krijgen en sommige blokken lagen te sissen in de kachel.
Ik heb de mazzel dat ik iemand in de familie heb die kan beschikken over een professionele vochtmeter... en wat bleek: de blokken hadden een vochtpercentage tussen 22% en 38%, met uitschieters van meer dan 54%! Tsja, dat brandt natuurlijk voor geen meter.
Dus de leverancier gemaild - ik ging er vanuit dat er met mijn pallets iets mis was gegaan, niet of te kort in de droogkamer gestaan ofzo. Tot mijn verbazing kreeg ik een boos mailtje terug: "wij zijn uiterst verontwaardigd over dit verhaal", zeiden ze letterlijk, en of ik maar foto's wilde sturen.
Nu ben ik iemand die eerlijk is op het overdrevene af. Dat kan Houtned niet weten natuurlijk, maar om mij dan zo voor leugenaar uit te maken... Waarom ze foto's wilden was mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik ben ze toch maar braaf gaan maken. En wat bleek: ook op foto's was het zonneklaar dat dat hout niet droog was. De schimmel stond er verdorie op!

Vervolgens liet Houtned weten dat ze daar hélemaal niets van begrepen, dat het beslist niet aan hen kon liggen, en dat ik waarschijnlijk lekkage in mijn schuur had. Huh? Het is van binnen nat, niet van buiten en mijn schuur is echt kurkdroog. Ook dat heb ik ze laten weten.

Update een week later: na het lezen van deze blogpost (waarvan ik de laatste kritische regels inmiddels verwijderd heb) heeft Houtned een creditering voorgesteld, waardoor de prijs van het hout dichter in de buurt van die van vers hout kwam. Ik ben daarmee akkoord gegaan, en dat hebben ze zeer snel en correct afgehandeld.

5 opmerkingen:

Stuiterbolletje zei

Dat vind ik wel erg onbeschoft van die houthandel.

Hennie van Heerden zei

Wat dom van dat bedrijf zeg. Kijk, je 'vergissen' kan natuurlijk maar als je de kans hebt de onomstotelijk bewezen fout te herstellen en het niet doet maar de fout bij de klant legt zegt dat genoeg... Nooit meer hout bij ze bestellen!

Mrs. J. zei

Zie de update.
Ik denk dat het inderdaad een vergissing was, en inmiddels is het netjes afgehandeld.

Piet zei

Erg jammer dit. Wij zijn juist erg goed geholpen door houtned.nl. Daarnaast zijn ze erg goedkoop, misschien een foutje door drukte?

Mrs. J. zei

@Piet: tuurlijk, overal kan iets mis gaan, daar heb ik begrip voor. Het was de manier van afhandelen die mij compleet in het verkeerde keelgat schoot.