zaterdag 25 december 2010

Raw conversie

Exiftool. Briljant!
Ik ben superblij met mijn S95 fototoestelletje: prachtige kwaliteit foto's en hij kan zelfs raw schieten. Er was alleen één nadeel: dit nieuwe raw-format wordt door mijn fotobewerkingsprogramma niet herkend. Ik kan ze wel bewerken met Canon's eigen Digital Photo Professional programma, maar dat heeft toch wat beperkingen.
Ben er inmiddels achter dat dit opgelost kan worden door in de metadata van het fotobestand de naam van de camera te wijzigen in S90 (de voorloper van de S95). En metadata veranderen kan met Exiftool. In batch, nog wel. Geweldig! Het was even prutsen, want Exiftool wordt aangestuurd via de command line (pure MSDOS, hoe zat dat ook alweer?), maar ik ben eruit.
Nu nog even een handige workflow opzetten :).
Hier de research.

ETA: Zo. Foto's van vandaag weer bewerkt zoals vanouds. Prettig :).


Geen opmerkingen: