dinsdag 7 september 2010

Zooitje

Het pain de campagne zoals dat in de BBA staat is een twee-fasen brood: eerst maak je een pate fermentée, die een nacht in de koelkast moet blijven staan, en de volgende dag maak je het brood. Om het spannender te maken staan alle gewichten in het boek in ounces, en de temperaturen in Fahrenheit.
Ik heb een keurige spreadsheet gemaakt om de ounces om te rekenen in grammen, en om met behulp van het bakers percentage de hoeveelheden om te rekenen naar de hoeveelheid die ik wilde maken.
Vervolgens kwam ik erachter dat de hoeveelheid water voor het brood zelf nooit kon kloppen. Ook na check en dubbelcheck. Toch maar het brood gaan maken. En ja, te weinig water om een deeg te maken, dus ik heb maar op hoop van zegen water toegevoegd.
Pas daarna kwam ik erachter dat ik me vergist had in de hoeveelheid meel.
Tsk.
Daardoor was natuurlijk ook de verhouding tussen pate fermentée en het meel voor het brood zelf volledig zoek.
Ik heb nog even overwogen om mijn superstugge deeg dan maar op de composthoop te gooien, maar ja, het was gemaakt met gebuild BD tarwemeel... Dus toch maar rijzen, vormen, rijzen en bakken.
Het is een erg saai brood geworden, maar voor een recept waar een compleet zooitje van gemaakt is, is het toch nog best te eten :).

Geen opmerkingen: