zaterdag 29 augustus 2009

Planten zonder plan

Een border aanleggen is een kwestie van een doordacht plan maken, rekening houdend met licht en grondsoort, verwachte hoogte die de planten bereiken, kleuren... In theorie weet ik precies hoe dat moet. De praktijk is dat ik planten verzamel die ik leuk vind.
Even voor de record: dit zijn vier herfstasters die M voor me mee had genomen. Ze komen bij Krijn Spaan vandaan. Het blijken twee verschillende soorten te zijn: "Sonia" (hoogte 50 cm) en "Elegans" (hoogte 80 cm). Ik weet alleen niet wie wie is (vond de kaartjes pas in de pot nadat ik ze geplant had).* Tijd zal het leren.

En drie witte anemonen "Whirlwind" plus drie Echinacea's "Prairie Splendor", die ik had meegenomen van de Castle Fair.

* ETA weekje later: M liet in een mailtje weten dat "Elegans" de aster is met de rode blaadjes - dat wordt als het goed is dus de hoogste, wat betekent dat ze vanaf het terras gezien goed staan. Meer geluk dan wijsheid.

ETA volgend voorjaar (eind april 2010): Twee asters kwamen een week of drie geleden voortvarend weer op. Ik was bang dat de andere twee de barre winter niet overleefd hadden, maar ziet! Ze beginnen gewoon wat later :).

ETA Oktober 2010: VoilĂ . De Elegans bloeit geweldig. De andere twee doen het nog, maar met moeite. Eentje heeft wel voorzichtig even gebloeid, de andere nog helemaal niet. Volgend jaar beter :).

Geen opmerkingen: