zondag 17 mei 2009

Capretto


Er zit acht kilo geitenvlees in mijn vriezer. Acht Kilo!
Als je een geitenmelkerij hebt, zijn de bokjes economisch gezien een restproduct. Dat is wrang. Destemeer als je een biologische geitenmelkerij hebt. Als ik het goed begrepen heb, hebben een aantal biologische geitenhouders daarom besloten Nederland aan de capretto te krijgen. Ze pakken dat grondig aan, stukjes in de krant, proeverijen met chefkoks, en een prijsstelling die waarschijnlijk ook door een marketeer bedacht is: 20 euro per kilo (als het duur is, moet het exclusief zijn?). Maar goed, I'm nothing if not curious, dus ik had al een tijd geleden een proefpakket besteld en dat kon ik vanmiddag ophalen bij Groot Windenberg.
Prachtige locatie, tussen Vorden en Ruurlo, en een mooie kudde goed uitziende witte geiten in een sappig groene weide.
Ik had kennelijk niet goed gelezen wat het gewicht was van een pakket, want er kwam een enorme zak met 8 kilo uit de vriezer, veel meer dan ik verwacht had. Oei. Nu moet ik de rest van het jaar geitenvlees eten, en ik weet nog niet eens of ik het lekker vind... Het pakket bevat zadel, bouten en koteletjes, maar ook lever, niertjes en botjes. Tara zal ze vast weten te waarderen, want ik zie mezelf nog geen geitensoepje trekken. Volgens de recepten moet er lang gesudderd worden. Iets voor de Cobb, lijkt me.

(ETA maandagavond) Koteletjes gegeten. Heel simpel, met beetje zout en peper en olie/boter, half uur zachtjes gebraden, op het laatst afgeblust met een scheutje wijn. Ik moet zeggen: smaakt niet verkeerd!
Toevallig had HvH in De Jager recepten voor reebok, en ook daar wordt gestoofd. Twee uur voor nekvlees bijvoorbeeld. Ook slow cooking schijnt een geweldig resultaat te hebben. Maak inkepingen in de bout en stop daar beurtelings een ansjovisje, een toefje peterselie of een teen knoflook in. Wrijf je bout in met zeezout en olijfolie en leg 'm 's morgens voor je naar je werk gaat in een oven op 80 graden, als je thuis komt is-ie klaar. Dat moet met caprettobout ook kunnen...
(Wees niet bang dat het vlees vissig gaat smaken, de ansjovis zal smelten en een prettige zilte smaak afgeven).

Geen opmerkingen: