donderdag 5 februari 2009

Zuiveringszout


Natrium bicarbonaat. Te koop voor de maag, in zakjes van 10 gram voor 7 euro of daaromtrent. Ja, doei! Maar de drogist in het dorp bleek het nog los te verkopen, uit een echte ouderwetse bruinglazen pot! Voor 90 cent per ons. Ik heb meteen een pondje aangeschaft.
Waarom die plotselinge belangstelling voor zuiveringszout? Omdat ik me aan het verdiepen ben in green cleaning. Ik vind het heerlijk als mijn huis schoon en fris is, maar ik heb een hekel aan al die dure en milieu-onvriendelijke schoonmaakmiddelen. Ik gebruik al jaren bijna uitsluitend Ecover producten, maar die zijn toch wel prijzig. Afgelopen zomer heb ik druk geƫxperimenteerd met EM, en dat werkt fantastisch, maar het bereiden ervan is tijdrovend en lastig. Het wil - althans bij mij - ook nog wel 's mislukken, en dan sta je met lege handen. Daarom op zoek naar alternatieven. Het huis van mijn grootmoeder was immers ook schoon, terwijl er toen nog helemaal geen cillitbang bestond.
Er is ongelooflijk veel informatie over milieuvriendelijk schoonmaken te vinden en wat blijkt: het moet mogelijk zijn om met azijn en zuiveringszout en wat (echte) zeep alles schoon te maken. Green Living is een site met heel veel informatie, en er is zelfs een heus ebook te vinden over alle toepassingen van zuiveringszout!
Al die informatie bevat ook wel tegenstrijdigheden, dus there's only one way to find out wat echt werkt en wat niet.
Vandaar.
Vandaag de ramen gelapt met azijn, en ik moet zeggen: ze zien er blinkend uit!
Morgen aan de slag met de "groene" allesreiniger - al moet ik daarvoor nog op zoek naar een lekkere etherische olie, citroengras of tea tree.

Geen opmerkingen: