vrijdag 20 februari 2009

Vegaburger


Omdat ik eigenlijk nooit voorverpakt eten koop, word ik nooit geconfronteerd met ingrediënteninformatie. Maar vandaag heb ik uit nieuwsgierigheid (en omdat er geen vlees meer in mijn vriezer zat) een Vega Cordon Bleu van Vivera aangeschaft.
De ingrediënten staan er in zulke kleine lettertjes op, dat ik ze ook met leesbril nauwelijks kan lezen, vandaar de loep (en door de foto kwam ik erachter dat de tekst op een vergrote foto wel prima leesbaar is).
Dit zit er in een vegaburger:


Vegetarische cordon bleu met toegevoegd ijzer en vitamine B12. Ingrediënten: 45% gerehydateerd soja-eiwit, water 8%, vegetarische ham (water, soja-eiwit, plantaardige olie, paneermeel (bevat tarwe), tarwegluten, kleurstof: bietenrood, glucosestroop, specerijen (bevat selderij), uienpoeder), 8% vegetarische kaas (water, plantaardig vet, melkeiwit, 15% kaas, zetmeel, smeltzout (E331), zout, zuurteregelaar: melkzuur, kleurstof: caroteen), paneermeel (kleurstof: kurkuma) (bevat tarwe, rogge), sojaolie, zetmeel, scharrelkippenei-eiwit, tarwevezels, aroma, doorhaalmiddel (tarwemeel, maismeel, gemodificeerd tarwezetmeel, zout), dextrose, zout, specerijen, maltodextrine, vetpoeder (plantaardig vet, glucosestroop, melkeiwit, stabilisator E451), suikerstrooop, uienpoeder, kruiden, gehydrolyseerd maiseiwit, gistextract, specerijenextract, wortel, voedingszuur (citroenzuur), ijzer, vitamine B12.
Algemene info: Bevat melkeiwit/lactose, ei, soja, tarwe (gluten), selderij. Geproduceerd in een bedrijf waar ook pinda's en mosterd worden verwerkt.

Allemachtig!
Alles ontleed tot op moleculair niveau, en daarna weer geassembleerd. Het is misschien wel een eetbare substantie, maar dit is toch geen voeding?
Doorhaalmiddel? Zelfs Google weet niet wat dat is (al vond ik wel een vertaling naar het engels: cover, coating. O.
En die E's? E331 zijn natriumcitraten, die als onschuldig worden beschouwd. E451 is pentanatriumtrifosfaat, dat onder "echt vermijden" valt, en waarbij verwezen wordt naar E450, de kalium en natrium difosfaten, die hoogst ongezonde effecten op ratten hebben.
Gehydrolyseerd? Gesplitst onder opneming van water.
Vegetarische ham? Huh?

Maar goed, ik moest zo nodig weten wat het was, dus toch maar in de pan.



Was het lekker?
Nee.

Geen opmerkingen: