zondag 9 maart 2014

Knollen

Een mens moet gevarieerd eten. Dat kun je op allerlei manieren interpreteren, en één daarvan wordt vaak vergeten... De gewassen die wij als groente eten, kennen in de moestuin vier varianten: bladgroenten, vruchtgroenten, wortelgroenten en peulvruchten. Ze nemen ieder verschillende mineralen en energieën op uit hun omgeving, dus ook die moet je variëren. Wortelgroenten schieten er bij mij vaak bij in, omdat ik behoorlijk lo-carb eet, en omdat ik de meeste wortelgroente niet echt lekker vind. Wortels eet ik wat vaker, sinds ik ontdekt heb dat ze met wat verse gember beter smaken, maar de rest...
Bij De Meander komen regelmatig recepten ter sprake, en eentje daarvan was zaterdag knollen uit de oven. Dus ik heb me vermand en aardappel, bataat, pastinaak, winterwortel, selderijknol en peterseliewortel meegenomen (ja, overkill). En bereid in de oven met olie en knoflook, met nog wat rozemarijn.
Tsja. Het moet gezegd: uit de oven smaken ze een stuk beter dan gekookt. Het vult behoorlijk. Maar het blijft toch not my kind of food.

En verder was vandaag een heuse lentedag, rond de twintig graden! Beetje raar, buiten zitten in een t-shirt met fruitvliegjes in je wijnglas, terwijl de bomen nog hartstikke kaal zijn. Maar lekker was het wel.

Geen opmerkingen: