vrijdag 1 februari 2013

DAK

Daar is-ie weer: Designaknit!
Way back in de jaren negentig had ik dit programma ook al: een briljant programma voor het ontwerpen van breiwerk, dat bovendien aan een electronische breimachine geknoopt kan worden. Dat geeft de mogelijkheid om stekenpatronen te downloaden naar de breimachine, en de mogelijkheid om interactief te werken. Het is een peperduur programma (zeker de "pro" versie die ik toen had) en het bleef ook zo duur, omdat het ongelooflijk beveiligd was tegen kopiƫren. Destijds draaide het alleen als er een hardware dongle aanwezig was in de parallelle poort. Als je computer crashte of als je van OS veranderde was je in de aap gelogeerd...
Maar als het eenmaal werkte, werkte het ook fantastisch.
Helaas, omdat ik dacht dat ik toch nooit meer zou gaan machinebreien en in het kader van de mega-declutter toen ik ging verhuizen, is het programma, inclusief die vermaledijde dongel, gesneuveld. Dus geen mogelijkheid om weer te upgraden.
Ik heb 'm dan ook opnieuw aangeschaft, dit keer de minder dure handbrei-versie. De LK150 is toch niet electronisch, en omrekenen van hand- naar machinebreien kan ik zelf wel. Geen dongel meer, gelukkig, wel moet de CD in z'n drive aanwezig zijn wil het programma starten.
Dit is een nieuwere versie, maar gek genoeg merk ik eigenlijk nog weinig verschil met de vroegere versie (al bestond er toen nog geen handbrei-versie), alles werkt nog net zo.
Leuk!

Geen opmerkingen: