woensdag 20 juni 2012

Leerzaam


Zoals gezegd, de workshop Hondenfotografie was heel leerzaam. Niet eens zozeer door de theorie die gepresenteerd werd, maar door de schellen die me van de ogen zijn gevallen...
Ik denk namelijk dat ik best veel weet over fotografie, en waarschijnlijk is dat ook wel zo, want (om maar wat voorbeelden te noemen)
ik wéét dat je op rechts moet belichten,
ik wéét hoe weinig scherptediepte je hebt met lange lenzen en een groot diafragma, en
ik wéét hoe ik de instellingen van mijn camera moet gebruiken... als ik rustig met mijn leesbril op op mijn terras zit.
Maar wat blijkt: zodra ik door de zoeker kijk, ben ik dat allemaal vergeten. Maar dan ook volledig. Als je ineens geconfronteerd wordt met een once in a lifetime fotomoment is dat nog een beetje te rechtvaardigen, maar ik was nota bene op een workshop. Het was niet zo dat er een hond per ongeluk recht op me af kwam rennen, nee, de hond kwam keurig recht op ons afsprinten nadat er gevraagd was "is iedereen klaar?". En dat zo'n twintig keer achter elkaar.
Heb ik geëxperimenteerd met instellingen? Meer naar rechts belicht? Geprobeerd diafragma te verkleinen? Geschoten met een voorgeprogrammeerde instelling om te kijken wat de camera zelf zou doen? Uberhaupt ooit gekeken wat mijn instellingen waren, hoe het histogram eruit zag?
Niets van dat alles.
Geen wonder dat ik zelden tevreden ben over mijn foto's! En dat ze bijna altijd iets te donker zijn naar mijn zin. Pfff.
Het raarste is eigenlijk dat ik me dit nooit zo gerealiseerd heb. Het komt, denk ik, omdat ik zonder leesbril de instellingen niet kan zien en de knopjes niet kan vinden, en met leesbril kan ik niet schieten, dus ik ben meestal zonder leesbril op pad. Kennelijk ben ik daar zo aan gewend, dat ik nu, nu er alle tijd was om er wel een bril bij te pakken, niet eens op het idee kwam. Het is bizar.
Dus ik heb me vanmorgen over een vijftien jaar oud vooroordeel heengezet en een brillekoordje aangeschaft. En een checklist gemaakt. Nu is het alleen nog een kwestie van nieuwe gewoontes aanleren. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Mèt een leesbril om mijn nek :).

ETA: En dat helpt!



1 opmerking:

Liesbeth van Asselt zei

Ha, ha Joyce, dan heeft de workshop toch zin gehad! En hebben de honden niet voor niets de poten uit hun lijf gerend ;-). Heel veel oefenplezier!