zaterdag 17 december 2011

Roofvogel

De vogelpopulatie in mijn tuintje bestaat voornamelijk uit een hele grote familie mussen. De hele dag bezig met elkaar de huid vol schelden, zo lijkt 't wel, en natuurlijk genetisch geprogrammeerd om te reageren op het openen van de kippenvoertrommel. Als ik 's morgens de kippen hun handje voer breng, word ik zowat omvergevlogen door mussen.
Maar doordat mijn tuin grenst aan de begraafplaats - een soort vogelreservaat in de bebouwde kom - komt er toch een grote verscheidenheid aan andere vogels de tuin in, zeker in de winter, hoewel ook de mezen en de groenlingen inmiddels hun beurt af moeten wachten, omdat de huidige generatie mussen ongelooflijk handig aan de voersilo's hangt.
En zo nu en dan flitst er een sperwer door de tuin - paniek! De kippen vluchten meteen hun ren in (die is afgedekt met een aardbeiennet), de mussen duiken de vuurdoornboog in en het wordt ineens heel stil.
Vanmorgen zag ik tot mijn stomme verbazing de sperwer op z'n dooie gemak op mijn waslijnpaal zitten! Het is een heel raar gezicht, zo'n roofvogel in een klein tuintje!
(Toen ik - binnen - mijn fototoestel pakte vloog hij even op, maar even later kwam hij op de dakgoot van het schuurtje zitten, zodat ik nog een foto kon maken ook).

1 opmerking:

Angelika zei

Geweldig, een sperwer in de dakgoot.
Maar zeker zo leuk zijn al die mussen lijkt me. Hier zie ik er niet een meer, helaas.