donderdag 8 december 2011

Bollen

Net toen ik bedacht had dat het hoog tijd werd om bollen aan te schaffen en te planten, en dat dat ook een leuk verjaardagscadeau voor G&F zou zijn, rolde de nieuwsbrief van Vreeken in de mailbox - met onder andere een Bollen Verrassingspakket in de aanbieding. Bingo! Meteen twee keer besteld, met nog wat bolletjes die ik sowieso wilde hebben.
Vandaag begonnen met planten. Altijd een beetje spannend om van die kleine, tere bolletjes diep in de klamme, ijskoude grond te stoppen, en je weet pas komend voorjaar of ze er echt tegen kunnen... Bij Vreeken zijn ze nooit kinderachtig met de verrassingspakketten, het is een enorme hoeveelheid met een boeiende mix van gewone en aparte bollen, deels eigen label en deels van JUB. Hieronder maar even een opsomming, want volgend voorjaar heb ik natuurlijk geen idee meer wat en waar ik geplant heb :).
De kipjes vinden het altijd reuze gezellig als ik in de tuin loop te rommelen, vooral sinds ze begrepen hebben dat ik ze erbij roep als ik een worm vind!

Fritillaria Meleagris Alba (JUB, 10 stuks), witte kievitsbloempjes. Volgens mij houden kievitsbloempjes van vocht, dus ze staan in een groepje strak langs de terrasrand.
Dubbelbloemige narcis "Dick Wilden" (Vreeken, 5 stuks). Een dikke zwavelgele. Langs de oprit.
Hyacinthoides Hispanica "Blue" (Vreeken, 15 stuks). Oftewel blauwe boshyacintjes. Onder de achterste paal van de waslijn - later bedacht ik dat ik daar van de zomer ook kleine narcisjes naartoe verplant heb.
Narcissus Red Devon (JUB, 5 stuks). Grote gele narcis met oranje trompet. Groepje net buiten het hek.
Narcissus Barrett Browning (JUB, 5 stuks). Wit met oranje trompet. Ook net buiten het hek.
Crocus Grand Maitre (JUB, 15 stuks). Grote paarse crocus. In twee groepen in het gras in de voortuin.
Botanische Tulp "Sweetheart" (Vreeken, 10 stuks). Forse bloemen, geel met witte rand (advocaat met room kleur, volgens de beschrijving :). In twee groepjes onder de Groninger appelboom.
Tulipa Dubbel Vroeg Mix (JUB, 10 stuks). Op het plaatje een fleurige mix van geel en rood. In twee groepen, helemaal vooraan onder de waslijn en linksvoor in vak 1.
Tulipa Queen of the Night (JUB, 10 stuks). Ik geloof dat dit een "zwarte" tulp is. In twee groepen links en rechtsvoor onder de Notarisappel.
Tulipa Calgary (JUB, 7 stuks). Vrij klein, charmant wit tulpje. Groepje vooraan onder de waslijn.
Narcissi Triandrus Thalia (JUB, 5 stuks). Kleine, witte narcis. Groepje in de punt van vak 1.
Muscari Arnemiacum (JUB, 25 stuks). Blauwe druifjes. Drie groepjes onder de Groninger. En in een rijtje langs de borderrand voorin.

ETA: En op de valreep voor de kortste dag ook de rest gepoot.
Op de plaats waar de esdoorns stonden:
Viridiflora tulpen "Spring Green" (Vreeken, 7 stuks). In 2007 bol van het jaar. Stevige tulpen met groene of zwarte lengtestrepen middel op elk spits bloemblad.
Triumph tulpen "Negrita" (Vreeken, 10 stuks). Donkerpaars, behoorlijk stevig, tussen laag en hoog in.
Enkele vroege tulpen "Jimmy" (Vreeken, 10 stuks). Oranje en geurend! Prachtig historisch ras. Laag, vroegbloeiend.
Hyacinthoides hispanica "Blue" (Vreeken, 15 stuks). Boshyacintjes.
Triteleia "Koningin Fabiola" (JUB, 25 stuks).
Scilla Siberica (JUB, 20 stuks).
Voorin de border: een madonnalelie (maar ik had 't idee dat de bol in slechte conditie was).
En dan nog wat alliums:
Allium schubertii (Vreeken, 3 stuks). Sierlook met roze sterbloemetjes. Links achter de notarisappel.
Allium triquetrum (Vreeken, 10 stuks). Driekantig look - de beste sierui voor verwildering, volgens Vreeken. Naast de vergeet-me-nietjes in Vak 3).

Ik wou dat het al lente was, ik ben zó benieuwd hoe dit eruit gaat zien!!


1 opmerking:

Angelika zei

Wat lijkt me dat geweldig, als je roept Wormpje en dat die kippen erop af komen rennen. Ik zie het bijna aoor me. Zoiets wil ik ook!