vrijdag 19 augustus 2011

Quiche


Ik zoek me iedere keer suf naar dit recept, terwijl ik het al jaren gebruik. Daarom nu maar hier opgeslagen.

Deeg:
200 gr bloem
100 gr boter
1 ei
klodder zuurdesemstarter
snuf zout, beetje water
Vulling:
wat plakjes kaas
3 eieren
bacon of spek
een flinke prei
ca. 75 gr blauwe kaas, verkruimeld
ca. 100 ml creme fraiche
optional: hazelnoten
optional: geraspte kaas om te bestrooien

Meng deeg en laat een uurtje of twee rusten (meeste recepten zeggen "30 minuten in koelkast", maar ik doe minstens 2 uur en op niet in de koelkast. Beter voor de desem, denk ik :).
Fruit spek en prei met teentje fijngehakte knoflook.
Meng eieren met creme fraiche en verkruimelde blauwe kaas.
Rol deeg uit, bekleed ingevette vorm.
Prik gaatjes in bodem en bedek bodem met plakjes kaas, daarna spek/prei (en evt grof gehakte hazelnoten), daarna eimengsel.
Bestrooi met wat geraspte kaas.
Bakken eerst 200 C, na 10 min verlagen naar 180. Klaar na ca. 30 min. Oven uit en nog tijdje in dichte oven laten staan.

Geen opmerkingen: