zondag 24 april 2011

De perfecte boon

Ik ben dol op sperciebonen, althans: sommige sperciebonen. Want het valt nog niet mee om echte goeie sperciebonen te vinden. Vorig jaar had ik Sonate in de tuin - keurige planten, maar geen boeiende boon.
Voor dit jaar een handjevol bonen van HW gehad: Maxi, van Bingenheimer Saatgut.
Maxi: Aufrechter Wuchs mit über dem Laub hängenden, 18 - 20 cm langen Hülsen (Gluckentyp). Die freihängenden, runden Hülsen lassen sich leicht pflücken. Maxi ist früh und bringt einen hohen Ertrag. Auch zum Treiben geeignet. Häufeln wird empfohlen.
Ik ben zo engels geöriënteerd, dat ik nog nooit op het idee ben gekomen om zaadleveranciers in Duitsland te zoeken, maar het blijkt dat je ook als particulier bij Bingenheimer kunt bestellen. Nog twee soorten besteld, dan kan ik straks hopelijk een sperciebonensmaakvergelijkingsmaaltijd maken. Wie weet zit de perfecte boon daar bij!
De vraag is nu: zaaien of wachten? Officieel mogen bonen pas na IJsheiligen de grond in, maar het is nu al zulk zomerweer dat de verleiding groot is om ze toch al in de grond te stoppen...

Geen opmerkingen: