zondag 18 april 2010

DoF

Gisterenavond niet alleen heel gezellig gegeten met HvHE, maar ook een hele interessante en leerzame discussie gehad over scherptediepte.
Ik had nog altijd het idee (blijven hangen uit de tijd dat ik leerde fotograferen, in de jaren zeventig) dat bij f8 en 1/125 zo'n beetje alles scherp was.
Nou, mooi niet!!
Dat gold misschien voor een 50mm lens op een analoge camera, maar bij andere lenzen wordt dat héél anders. Sterker nog: het is schrikbarend hoe klein het stukje echte scherpte in een foto vaak is.
Op DofMaster is een schitterende online DoF-calculator te vinden, en dan blijkt dat bijvoorbeeld bij mijn camera (cropfactor 1.5), met een 60mm lens bij f3.2, op een halve meter van het onderwerp (zoals bovenstaande foto), maar een paar millimeter echt scherp is! En zou je 'm op f8 zetten, dan is het nog steeds maar 2 centimeter.
En bij de grote lenzen van HvHE, bijvoorbeeld 300mm bij f5.6 op 4 meter: 4 centimeter scherptediepte. Zet je 'm op f8, dan wordt het maar liefst 5 centimeter :).
Ik had me dat nog nooit zo gerealiseerd. Geen wonder dat het zo moeilijk is om een scherpe foto te maken...

Geen opmerkingen: