zondag 6 september 2009

Alfafreqentie

Na al het lezen de afgelopen dagen over paraliminals, binaural beats en meditatie, begin ik me af te vragen of het eigenlijk wat uitmaakt...
Ik heb zelf ervaren dat je leven beter verloopt als je regelmatig mediteert, maar ook dat zelf mediteren nog een hele kunst is - je hoofd blijft maar kwaken over van alles en nog wat.
Er is wetenschappelijk vastgesteld dat het brein in meditatiestaat naar een lagere - alfa (en als je heel goed bent theta) - frequentie zakt.
Met behulp van binaural beats kun je je brein relatief makkelijk naar een lagere frequentie krijgen.
Binaural beats zijn in allerlei frequenties te krijgen, en elke frequentie belooft weer andere opzienbarende verbeteringen: prosperity, euphoria, health, etc. etc.
Zou het niet gewoon zo zijn dat wanneer je één of twee keer per dag een klein half uurtje de tijd neemt om je brein in frequentie te laten zakken, of dat nou door meditatie of beats is, je altijd beter gaat functioneren?
En dat al die poespas eromheen, of dat nou de hele Ayurvedische leer is, of het toevoegen van teksten zoals in paraliminals, eigenlijk nergens voor nodig is?
Zelfs de Law of Attraction werkt wellicht op die manier; als ik het me goed herinner (zou het boek nog 's moeten lezen) mediteren alle auteurs van The Secret dagelijks en ze benadrukken allemaal dat het van groot belang is...
Hier een interessant artikel over de wetenschappelijke achtergronden.

Ik heb inmiddels twee keer gemediteerd met de Alpha Music Meditation track van the Unexplainable Store; de eerste keer was niet bijzonder, de tweede keer was een deel van de twintig minuten in een oogwenk voorbij - een eerste aanwijzing dat je naar een lagere frequentie gedaald bent.
Gisteren voor het inslapen de Sleep track van My Mindshift aangezet (de white noise wordt gevormd door hele rustige ademhaling, aan de ene kant prettig, aan de andere kant net of er nog iemand in je kamer is en dat leidt wat af). Ik ben er niet van in slaap gevallen, misschien omdat ik krampachtig wakker wilde blijven om de oordopjes uit te doen, maar ik heb daarna wel voortreffelijk geslapen.

Geen opmerkingen: