maandag 5 januari 2009

Hondencursus zonder hond

Koud! Heel Nederland in de ban van schaatsen op natuurijs.
Vanavond de eerste les van de jonge hondengroep van de KC, 's avonds bij tien graden vorst. Gelukkig waaide het niet, maar het was bar koud!
Ik was er zonder hond, want die is nog steeds loops (morgen al drie weken, en no signs of letting up).
Toch was het interessant. Eerst huishoudelijke mededelingen (Telefoons uit! Op tijd komen!), vervolgens eenvoudige oefeningen vermengd met allerlei theorie.
De oefeningen waren min of meer voorbereidingen op komen, volgen (lokbrokje op de naad van je broek), loslaten (even spelen en dan het speeltje "ruilen" voor een brokje) en, erg leuk, een oogcontact oefening! Brokje voor je neus houden, hand met brokje opzij bewegen en wachten tot de hond je weer aankijkt.
Loose leash walking: gewoon iedere keer als de lijn strak staat rap omdraaien en de andere kant oplopen.
Trekken naar andere honden: aandacht van de hond op jezelf vestigen, met brokje. Duh! Train an incompatible behaviour, ja natuurlijk. Met Charley was ik daarmee al zover dan ze onmiddellijk naar me toe kwam als er een andere hond in zicht kwam (terwijl Charley echt uitviel naar andere honden, Tara wil alleen maar gaan spelen).
Er werd gevraagd of je jezelf mocht laten vervangen bij een les (Nee!), naar aanleiding daarvan kwam ter sprake dat een hond als het goed is één hoogste baas erkent en bij een commando van een ander eerst naar die baas zal kijken of het de bedoeling is dat het commando opgevolgd wordt. Verdomd! Weer zoiets wat je eigenlijk wel weet, maar waar ik me niet echt bewust van was.
ETA1: Meteen de volgende dag in de praktijk gezien, toen ik Tara bij BT ophaalde (die weer zo vriendelijke was om een dag op haar te passen omdat ik moest werken): BT stuurde Tara naar haar plaats, Tara keek eerst naar mij. Ego moment :).
ETA2: Dat omdraaien als de lijn strak staat werkt ook uit de kunst. Na drie dagen blijft de lijn al bijna de hele wandeling los.

Geen opmerkingen: