vrijdag 31 oktober 2008

Zonder dateback


In 1998 was er nog geen dateback (althans ik had 'm niet). Je moest creatief zijn om de datum van je foto te onhouden...
Begonnen met het Scan project: tot ca. 1995 heb ik netjes alles in albums geplakt, daarna ging alles in schoenendozen. Pffff. Heb me voorgenomen om telkens één filmpje te scannen en naar Flickr te verhuizen.
Valt nog niet mee, iets dat er als print best aardig uitziet blijkt gescand veel te verzadigd, of toch niet helemaal scherp of blijkt toch een kleurzweem te hebben (rood, in het geval van de foto hierboven). Corrigeren in PS valt tegen: bij een digitale foto kun je door oplichten nog details tevoorschijn halen, maar in een scan blijft dichtgelopen zwart gewoon dichtgelopen zwart.
Ben er ook nog niet helemaal uit wat de beste resolutie is: 300 is duidelijk te weinig, 1200 levert een bestand op dat qua grootte nog wel meevalt (tot anderhalf MB) maar dat qua pixelmaat zo groot is dat PS zich erin verslikt. Voorlopig maar 's 600 aanhouden.
Ik heb ook zo'n negatief-scan-apparaat bij mijn scanner, maar negatieven scannen duurt helemaal ontzettend lang, en het resultaat valt tegen.

Geen opmerkingen: