zaterdag 7 juni 2008

Bast-aard


Ingredients
Originally uploaded by Jaydot


Vorige week had C. er eentje gemaakt, héérlijk.
Boodschappen
• bakje aardbeien, gesnipperd (maar een paar bewaren als garnering)
• 450 gr kwark
• 75 gr witte basterdsuiker
• 2 zakjes vanille suiker
• 125 ml slagroom
• 8 gelatineblaadjes
• citroen: schil geraspt en citroen uitgeperst
• (klein blikje bosvruchten (sap bewaren))
• een pak bastognekoeken
• ca 100 gr boter
Bereiding
Smelt de boter in een pannetje, vermeng met de verkruimelde bastognekoeken en in de vorm gieten. Met de bolle kant van een lepel de bodem maken.
Week de gelatine in koud water.
Klop de slagroom met de vanillesuiker stijf (dat gaat prima met de hand... Ik herinner me dat ik als kind vaak slagroom moest kloppen voor mijn grootmoeder, en in mijn herinnering duurde dat lang, maar dat blijkt reuze mee te vallen).
Warm ca. 100 ml siroop van de vruchten op, doe de uitgeknepen gelatine erbij en roer het glad. Af laten koelen tot het lobbig begint te worden. Alhoewel... dat blikje bosvruchten is niet echt nodig. Je kunt de gelatine ook oplossen in wat flink gepureerde aardbeien.
Kwark met basterdsuiker en citroensap/rasp mengen. Eerst de lobbige gelatine er doorroeren, dan de slagroom er luchtig doorheen spatelen en de bosvruchten toevoegen.
Bedek de bodem met de gesnipperde aardbeien en giet het kwarkmengsel er zachtjes bovenop.
Nachtje af laten koelen in de koelkast, garneren met aardbeien (en eventueel slagroom).

Geen opmerkingen: