vrijdag 5 oktober 2007

Raar beest

Bijna een jaar geleden, ik geloof begin december 2006, zag ik in Voorstonden, in een bocht, in het licht van mijn koplampen, een "raar beest".
Mijn eerste gedachte - verrek, een capibara - heb ik meteen afgedaan als onzin, in Nederland komen immers geen capibara's voor.
Ik heb het er uitgebreid over gehad met de twee grootste natuurkenners in mijn kennissenkring, mijn vriendin T (die biologe is), en mijn broer HvH.
Uiteindelijk kwam T met de suggestie dat het een muntjak geweest moest zijn, en daar hebben we het toen maar op gehouden.
Al bleef het me dwars zitten dat het verschil niet zou kunnen zien tussen een hoefdier en een knaagdier, al was het in het donker.
Maar kijk 's wat er vandaag in mijn krant staat! Hier het originele artikel op de site van de krant, met bijbehorende reacties).

De kont van het beest op de foto in de krant is echt precies de kont die ik me herinner van die avond: te groot voor een haas en geen staart. Het lijkt wel onwaarschijnlijk allemaal. Ik ben reuze benieuwd of er bij de krant meer informatie binnenkomt...

Even wat verdere research:
Hier meer info over de Capibara.
En hier over de Mara.
En de Muntjak.
Volgens Waarneming.nl zijn er in Nederland wel muntjaks gespot, maar die andere twee niet.

[Edit]Volgens de krant van zaterdag zijn er deze zomer twee Mara's ("beunhazen" volgens één van de commentaren in de krant :)) ontsnapt in Empe... dus mijn rare beest kan geen Mara geweest zijn. Tsk.

Geen opmerkingen: