vrijdag 31 augustus 2007

Advertentieleed


Ik werk bij een krantenbedrijf. Een beursgenoteerde onderneming (nog wel) die zowel regionale dagbladen als huis-aan-huiskranten uitgeeft. Nu werk ik bij de juridische afdeling, dus met de kranten heb ik eigenlijk niet rechtstreeks te maken, maar voor zover ik het begrijp zijn de advertenties de grootste bron van inkomsten. Ook de abonnementen, natuurlijk, maar dat schijnt geleidelijk af te nemen, dus adverteerders zijn van levensbelang.
Eén (en soms twee) keer per jaar moet ik zelf een advertentie laten plaatsen: de oproeping voor de aandeelhoudersvergadering. Dat is een grote (dure) advertentie, die meestal in vier kranten geplaatst moet worden: onze eigen Apeldoornse Courant, de NRC, het FD en de OPC.
Vandaag was het weer zover. Ik laat de advertentie bij de afdeling Vormgeving opmaken, en vervolgens bel ik de kranten om de ruimte ervoor te reserveren (voor plaatsing over vier dagen, al zit daar een weekend tussen).
Eerst de Apeldoornse: nadat ik vier keer was doorverbonden, kreeg ik iemand aan de telefoon die mijn order kon noteren. Vijf minuten later belde ze terug: de advertentie kon niet geplaatst worden, want de krant was al dicht.
Wàt?
Dicht. Gesloten. Er kunnen geen advertenties meer opgenomen worden.
Pardon?? Is daar dan niets meer aan te doen?
Na enig aandringen en heen en weer bellen bleek het toch te kunnen. "We halen er wel een stopper voor weg".
Dank u.
Vervolgens de OPC: daar kreeg ik iemand aan de telefoon die zei "een groot probleem" te hebben, maar hij wilde me wel doorverbinden met een collega. De collega heeft mijn gegevens genoteerd.
Dan FD: Een advertentie? Op dinsdag? Nou ja, vooruit, maar wel onder voorbehoud.
Voorbehoud? Voor een advertentie waar duizenden euro's voor gefactureerd gaan worden?
Ja. Voorbehoud. Want we gaan dinsdag over op berliner formaat.
Okee. Daar kan ik enig begrip voor opbrengen, want dat is een complexe operatie.
Ik hoop dat het goed komt met mijn advertentie.
Tenslotte PCM gebeld, de uitgever van NRC.
Tien minuten naar een bandje geluisterd met de mededeling "Al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek...".
Ik heb het opgegeven.

[edit]Het is uiteindelijk allemaal nog goedgekomen.
[edit 2]Ik had die advertentie zó graag ook in één van de huis-aan-huiskranten geplaatst... Daar was deze anecdote vast nog veel leuker van geworden...

Geen opmerkingen: